Taktík - didaktická hra
Popis
Milí hráči,
sme veľmi radi, že vám môžeme predstaviť súbor kartových hier TAKTÍK. Je to sada kariet na všestranné použitie. Obsahuje 96 kariet s rytmickými hodnotami a 2x6 kariet taktového označenia (každé označenie taktu je tu dvakrát). Na každej karte je uprostred rytmická hodnota (nota, pomlka, skupina nôt) av horných rohoch potom celková rytmická hodnota karty. Tento súčet v rohoch je rovnako akousi nápovedou pre menej skúsených hráčov - muzikantov.
Súprava neobsahuje taktové čiary, preto keď staviame jednotlivé takty, kladieme kartičky tesne vedľa seba a samotné takty potom od seba oddelíme väčšou medzerou.
Karty majú využitie pre mnoho rôznych činností. Predstavíme vám ich od tých najjednoduchších a známych, až po hry, ktoré sú nové a zaujímavé. Ich hraním sa všetci stanete rytmickými preborníkmi a trúfam si povedať, že vás rytmus bude naozaj baviť. Väčšina hier a úloh sú časovo nenáročné, zábavné, vekovo neobmedzené a počty hráčov sú tiež ľubovoľné. Karty je možné ľubovoľne vyberať. Pre deti mladšie necháme len základné rytmické hodnoty. Pre deti skúsenejšiu náročnosť zvýšime.
Pravidla a typy her:
1. Vytlieskaj takt - aj v činnosti ako tlieskanie, dupanie, hra na telo si môžeme nájsť mnoho variácií. Dieťa môže vytlieskať celý úsek, alebo sa deti môžu striedať po takte, dokonca aj každý môže tliesknuť len jednu kartičku a vytvoriť tak dlhý tlieskací reťazec. Ďalšou možnosťou je, že jeden predtlieskava, ostatní opakujú. Vytlieskavať určité rytmické modely môžeme aj pospiatky. Zábavná je tiež hra na učiteľa, keď dieťa takt vytlieska a vyvolá kamaráta, aby to zopakoval. Ďalšie nápady určite prídu samy….
2. Tichá pošta - je tiež variáciou na tlieskacie hry. Učiteľ zostaví takt, prvý člen reťazca sa pozrie a vytlieska tento takt ďalšiemu kamarátovi, najlepšie potichu, aby to videli vždy len dvaja vo dvojici. Takto si takt posielajú celým radom. Posledný člen takt zatlieska nahlas a porovná so zadaním.
3. Doplň takt – učiteľ alebo žiak pripraví takty, v ktorých vždy niečo chýba – určitý počet dôb. Ostatné potom tieto takty dopĺňajú.
4. Oprav chybu – je variáciou hry predošlé. Učiteľ alebo žiak pripravia pre ostatné takty, v ktorých je niečo zle, prebývajú alebo chýbajú doby. Deti musia chybu vypátrať a opraviť.
5. Doplň taktovú čiaru - učiteľ nachystá kartičky s malými medzerami tak, aby nebolo poznať, kde jednotlivé takty začínajú a kde končia. Deti ich k sebe priradia tak, aby bolo jasné, kde začína a kde končí takt. Namiesto taktových čiar môžu použiť aj ceruzky, pastelky a fixky.
6. Vytvor takt – na stôl položíme celý zamiešaný balík kariet, určí sa taktové označenie av tom deti tvoria svoje takty. Berú si každý postupne jednu kartu a zo všetkých svojich kariet si skladajú svoj rytmus tak, aby bol logicky správne. Nakoniec si všetko vzájomne skontrolujú. Túto hru môžu pojať ako rytmický vlak, kedy jednotlivé takty tvoria vagóny.
7. Poskladaj, čo počuješ – deti sa snažia poskladať kartičky podľa rytmického diktátu učiteľa.
8. Rytmická pyramída – postav si svoju pyramídu (viď náhľad v priloženom návode hry).
9. Matematik - predstaviť si miesto noty na kartičke číslo, to je ľahké. Štvrťová nota je 1, polová - 2 atď. A potom si už môžeme tvoriť rôzne rytmicko – matematické hádanky a hry. Sčítať jednotlivé kartičky, aj viac za sebou. Porovnávať ich väčšie, je menšie, rovná sa atď. (viď náhľad v priloženom návode hry).
10. Hľadaj súčet – hráči hľadajú toľko kariet, koľko je potrebných pre vopred vybraný súčet. Napr. určí sa číslo 12 - musí vybrať také karty, aby súčet ich rytmických hodnôt bol práve 12. Môžu sa tak vzájomne skúšať, súťažiť, kto súčet zostaví najrýchlejšie, s najmenším alebo s najväčším počtom kariet.
11. Pexeso – medzi kartami je 12 rôznych symbolov. Z nich vytvoríme 12 párov, teda 24 kartičiek pexesa. Položíme na stôl obrázkom dole a hráme. Hľadáme rovnaké dvojice.
12. Kvarteto – vyberieme 8 symbolov, od každého 4 rovnaké karty. Všetky sa rozdajú medzi hráčov. Začína hráč po ľavici rozdávajúceho. Kohokoľvek sa spýta na kartu, ktorú potrebuje, aby vytvoril štvoricu rovnakých symbolov. Ten, pokiaľ ju má, musí jej odovzdať. Tak pokračuje každý ďalší hráč. Vyhráva ten, ktorý vytvorí najviac štvoríc (max. šesť hráčov).
13. Vojna - asi najjednoduchšia kartová hra. Všetky karty sa rozdajú medzi hráčov. Každý vždy vyloží jednu a berie ten, ktorý má najvyššiu hodnotu. Ak sa stretnú dve rovnaké karty, hráči zvedú medzi sebou vojnu - vyložia tri karty. Kto má vyššiu tretiu kartu, bitku víťazí. Hru vyhráva hráč s najvyšším počtom kariet v závere hry.
14. Sudoku - je známa logická hra s číslami, obrázkami. Základom je doplniť štvorec tak, aby v každom riadku aj stĺpci boli vždy rôzne symboly. V našom prípade rôzne rytmické hodnoty (viď náhľad v priloženom návode hry).
15. Bingo - je známa hazardná hra, ktorú si my upravíme pre potreby malých hudobníkov. Hráči si z kariet pripravia pomyselný štvorec 3 x 3 karty. Celkom deväť rôznych kariet. Ich výber je úplne dobrovoľný. Učiteľ si na papier pripraví poradie rytmických hodnôt z kariet, minimálne 20 hodnôt. Tie postupne deťom nahlas hovorí, alebo ukazuje. Vždy keď žiak vyhlasovanú hodnotu vidí vo svojom štvorci, otočí kartu obrázkom dole. Ten, kto prvý otočí všetky karty obrázkom dole, zavolá BINGO! A je víťaz. Ostatní môžu pokračovať v hre ďalej, až majú všetci všetko otočené (viď náhľad v priloženom návode hry).
16. Taktík I. – táto hra dala meno celému setu kartičiek. Hráči si rozdajú vopred stanovený počet kartičiek (4 – 8). Zvyšok kariet zostane uprostred v banku. Dohovorí sa, v ktorom taktovom označení budú takty skladať. Hráč na ťahu vyloží vždy v jednom ťahu iba jednu kartu a snaží sa vždy priložiť kartu, ktorá do taktu svojou dĺžkou pasuje. Keď sa hráči podarí doložiť poslednú potrebnú notu a takt uzavrieť, zavolá TAKT! Potom má právo otvoriť druhou kartou nový takt. Pokiaľ je hráč na ťahu a nemá správnu kartu, ktorá by pasovala do taktu, vezme si kartu z banku, ale už ju nemôže vyložiť. Vyhráva hráč, ktorému sa podarí ako prvému zbaviť kariet.
Pokiaľ sa skladá napr. 3/4 takt az banku dostaneme notu celú - na 4 doby, vymeníme si ju z banku za kartu novú. Túto výmenu vykonávame na začiatku hry po rozdaní kariet, ale aj kedykoľvek v priebehu hry, keď si vezmeme nevhodnú kartu. Na záver hry si hotový rytmický rad môžeme vytlieskať.
17. Taktík II. – je podobný ako predchádzajúca verzia s rozdielom, že každý hráč na ťahu si automaticky vezme kartu z balíčka predtým, než vyloží. Táto verzia hry trvá o trochu dlhšie ako predchádzajúce.
Cyklus didaktických hier a pomôcok Hravý muzikant, ktorého súčasťou je aj táto hra, je hravým, veselým a zaujímavým spestrením výučby všetkých začínajúcich hudobníkov. Je vhodný do výučby hudobnej náuky aj individuálnych hodín na základných umeleckých školách, do hodín hudobnej výchovy na základných školách av neposlednom rade do rodín, kde môžu s deťmi hrať aj dospelí. Hry nie sú časovo náročné, deti sa zlepšia v chápaní hudobnej teórie a čo navyše, bude ich aj baviť!
Prajeme vám príjemnú zábavu!
Autor: Linda Horňáková
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.