Pexetrio NOTY
Popis
Pexetrio NOTY
Počet hráčov: 2-6
Doba hry: 15 min, podľa počtu hracích kariet
Vek: od 9 rokov
Čo sa deti naučia?
- druhy nôt a základné hudobné symboly (notová osnova, husľový a basový kľúč) - spoznať umiestnenie nôt v notovej osnove (v husľovom kľúči)
Obsah sady:
- 3 x 24 hracích kartičiek
- 24 ks s obrázkom
- 24 ks s textom
- 24 ks s obrázkom aj textom
Vhodné doplnky k hre:
- pracovné listy s notovou osnovou
- karty s určitou charakteristikou (tzv. Domčeky)
Základné pravidlá:
Podľa schopnosti hráčov zvoľte počet hracích dvojíc alebo trojíc. Karty premiešajte a vyskladajte notami dole. Jeden z hráčov otočí dve alebo tri karty a snaží sa zapamätať ich obsah. Hra druhý hráč. Cieľom je nájsť dve (alebo tri) karty, ktoré k sebe patria – vždy obrázok + text + obrázok s textom.
Hráči sa pravidelne striedajú v odkrývaní. Ľan ak niektorý hráč získa dvojicu (trojicu), tak hrá ešte raz. Víťazí hráč s vyšším počtom získaných kariet.
Kartičky môžete použiť lož na skladanie ako puzzle. Alebo ako trojzložkové karty, kedy priraďujete text k obrázku a tretia kartička je kontrolná.
Aktivity pre jedného:
- zoradia vedľa seba niekoľko kariet s notami (celá, poľová, štvrťová) a vytlieska ich dĺžky (počet dôb) - zoradia karty vzostupne podľa ich dĺžky a výšky
- podľa niekoľkých kariet prepíše noty do pracovného listu s notovou osnovou
- vyskladá si niekoľko kariet s notami pred seba a zahraje na xylofón príslušnú melódiu
- z kariet vyskladá rôzne kombinácie nôt pre rôzne takty a prepíše do notovej osnovy
- vypočíta hudobné príklady: vyberie niekoľko kariet s notami spočíta / odpočíta počty dôb nôt na nich uvedených
Aktivity pre skupinu:
Skladatelia
Skupiny dostanú pracovný list s notovou osnovou a určitý počet kariet. Pomocou kariet vytvoria kombinácie dĺžky nôt pre rôzne takty (4/4, 3/4, 2/4) a zapíšem ich do notovej osnovy. Navzájom si ich potom vytlieskajú.
Pohyblivé rady
Dve rady hráčov stoja pre seba. Každý má svoju kartu, ktorej notu spozná. Hráči pre seba si navzájom ukážu svoje karty. Spočítajú dĺžku noty protivníka a porovnajú s hodnotou na svojej karte. Kto má vyššie číslo, vyskočí, kto má nižšie číslo, vykoná drep. Ak majú zhodnú dĺžka, zostanú obaja stáť. Potom sa rady o jedno miesto posunú a prebytočný hráč prejde na začiatok radu.
Domčeky
Karty s konkrétne vlastnosťami, napríklad dĺžka (4 doby, 2 doby, 1 doba, 0,5 doby) či výška (c1-c2), rozmiestnime do priestoru. Každý má jednu (alebo viac) hraciu kartu a hľadá ho domček podľa príslušného zadania.
Tichá pošta
Triedu rozdelíme na dve rady. Prvému v rade učiteľ ukáže kartu s notou. Hráč ju šeptom oznámi spolužiakovi, ten ďalšiemu, až slová doputujú k poslednému v rade, ktorý pôjde k stolu a medzi kartami vyberie kartu s zodpovedajúcou notou.
Hudobné príklady
Jeden z dvojice dostane niekoľko kariet s notami (celé, poľové, štvrťové) a zostaví z nich príklad na sčítanie a odčítanie. Druhý z dvojice to vypočíta.
Plácačka
Deti sa rozdelia na dve skupiny. Učiteľ rozloží karty s notami na stole a pozve k nemu vždy dvoch protihráčov, ktorí dostanú plácačku na muchy. Učiteľ vysloví názov noty a kto prvý capne zhodnú kartu, dostáva pre svoju skupinu bod. Hráči sa po každom kole vymenia.
Elektrina
Triedu rozdelíme na dve polovice a žiaci si sadnú do radu chrbtom k seba. V rade sa držia za ruky. Učiteľ prvým ukazuje karty s notami a pomenúva ich slovne. Odkryje napr. notu osminové a hovorí "nota poľová". Vo chvíli, keď symbol pomenuje správne, musí hráč stlačiť susedovu ruku. Stlačenie dojde až na koniec radu a posledný zo žiakov sa prihlási, že k nemu elektrina došla. Dôjde k stolu nájsť zhodnú kartu. Sadne si potom na začiatok radu.
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.